1930 Saltmarschen
Reclaim Gandhi 2005
Saltmarschdeltagare 1930 och demonstranter mot att
göra
miljö och offentlig sektor till handelsvara,
Göteborg 2001
Vi vann - 1930 när Saltmarschen i
Indien blev början på slutet för det
brittiska kolonialväldet och inspiration för
världens solidaritetsrörelser.
Men våra motståndare kom
igen - antingen därför att de inte
vågar tro på att en annan värld är
möjlig eller bara därför att de önskar
behålla sina privilegier.
Nu försöker de spela ut oss mot
varandra - genom att omtolka historien om
Saltmarschen, så många tror att Gandhi stod
för passivt motstånd och att reform och
revolution är motsatta varandra.
Men vi tar Gandhi tillbaka! Han gick in
för direkt aktion och var kritisk mot dem som
använde tanken om ickevåld som ursäkt
för passivitet.
Öresundskommittén för
Saltmarschjubiléet
Delta!
Sprid information!
Ordna ett möte eller utställning!
Delta i gemensamma aktiviteter!
Du och din organisation kan delta på olika
sätt. Allt stöd och egna initiativ är
välkomna. Saltmarschjubiléet kommer att firas i
Danmark, Finland, Sverige och på andra håll i
världen samtidigt som en jubileumsmarsch
genomförs i Indien samma väg som för 75
år sedan.
Nordiska brev med inbjudan att delta i
Saltmarschjubiléet finns länkade här
på svenska och finska.
"Mot ett så väl förberett och så
effektfullt regisserat lagbrott kan den anglo-indiska
regeringen inte vara overksam. Den måste häkta
Gandhi - och därmed skulle, föreställer sig
denne svärmare, Indien ta ett stort steg mot
befrielsen..."
Dagens Nyheter 8 april 1930
Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och Aftonbladet om
saltmarschen.
"There is enough for everyone's need, but not enough for
everyone's greed"
Gandhi
www.folkrorelser.nu/saltmarschen
Delta!
Saltmarschen
Ickevåld
Självtillit
Antirasism
Kamp och konsensus?
Vad kan indiska folkrörelser
lära oss idag
Återta Gandhi
Global strategi
Norden och Indien
1. 1917 - 1947 Folkbildning och
solidaritet
2. 1948 - 1969 Fred
3. 1970 - 1989 Miljö
4. 1990 - 2005 Global demokrati
Fler länkar
Gandhi träffar arbeterskor i Lancashire under
sin
frihetskamp mot brittiska imperiet
På väg mot havet
Saltmarschen
Den 12 mars 1930 startade Gandhi med 78 anhängare ut
på den över 300 km långa vandringen
från Sabarmathi Ashram till Dandi vid kusten för
att protestera mot skatten på salt som drabbade de
fattiga särskilt hårt. Protestera genom att bryta
mot engelsmännens monopol på saltutvinning. Den 6
april skedde lagbrottet.
Länkar till artiklar om Saltmarschen:
(svenska):www.gandhitoday.org/modules.php?name=News&file=article&sid=284
(engelska): http://www.mkgandhi.org/Civil%20Disobedience/civil_dis.htm,
http://www.pbs.org/weta/forcemorepowerful/india/analysis.html
I Gandhis fotspår, Jan Öbergs illustrerade
reseskildring där han följer Saltmarschen väg
och möter gamla deltagare: http://www.transnational.org/forum/meet/2002/fgp7_theSaltMarch.html
Länkar till foton från Saltmarschen:
Saltmarschjubileet: http://www.saltmarch.org.in/photographs.html
GandhiServe Foundation, (se också i bildgalleriet
under Gandhi 1930): http://www.gandhiserve.org/cgi-bin/if/imageFolio.cgi?direct=Photographs/Events/Salt_Satyagraha
Mahatma Gandhi Foundation - India http://web.mahatma.org.in/pictures/pictures.jsp?link=ph&cat=pictures
Kamat's Potpourri http://www.kamat.com/kalranga/freedom/index.htm
Saltmarschen har nått havet vid Dandi
Ickevåld
En av den indiska folkrörelsens strategier är
ickevåld. Tanken bakom är att inse vikten av sin
egen styrka och utifrån den välja det
konfrontativa ickevåldets väg. Genom att gå
till direkt aktion som inte riktar sig mot opponenten som
person men mot de förtryckande handlingar som
måste upphöra vill man få till stånd
en förändring. När man bryter mot lagar som
är förtryckande utnyttjar man sin styrka och
stannar kvar för att ta sitt straff så att de som
har makten måste visa var de står. Med den
direkta aktionen för en rättvis sak
undergrävs makten för den privilegierade
gruppen.
Sivil ulydighet og ikkevold: http://www1.sv.no/oslo/org/ulydighet-2.htm#teknikk
Civil olydnad och ickevåld: http://www.snabbstart.com/visa.asp?sida=5,http://ickevald.net/perherngren/handbokicivilolydnad.htm
Nonviolence: http://www.transnational.org/forum/Nonviolence/Nonviolence.html
En jämförelse mellan Gandhis, Kaundas och
Fanons syn på våld i kampen mot kolonialismen:
http://www.cas.usf.edu/philosophy/amfitan/papersamfitan2002/Padmanabhan%20Paper.htm
Kvinnor utvinner olagligt salt i Dandi
Självtillit
Att förlita sig på den egna
förmågan att lösa problem är en annan
av de indiska folkrörelsernas strategier. Efter
Saltmarschen ner till havet började genast olaglig
tillverkning av salt. Denna betoning av självtillit
kallade Gandhi konstruktiva handlingar och såg som
lika viktig som motstånd mot förtryck.
Om konstruktivt arbete (norska): http://www1.sv.no/oslo/org/ulydighet-2.htm#arb
Gandhis filosofi (engelska): http://www.gandhiserve.org/information/brief_philosophy/brief_philosophy.html
Män utvinner olagligt salt i Dandi
Antirasism
Det var indierna och Gandhi i Sydafrika som 1907
började använda icke-våld i sin kamp mot
rasförtycket. Senare inspirerades Martin Luther King
och Nelson Mandela i sin kamp mot rasförtrycket i USA
och Sydafrika av Gandhi, en kamp som främjade frihet
och rättvisa i hela världen.
Kaunda från Zambia om Gandhis inflytande i Afrika
och svårigheterna att följa hans filosofi,
artikel i Gandhian View, nerladdningsbar pdf-fil (norska):
http://www.norignis.org/gandhi/gandhian.pdf
Om Gandhis inflytande i Sydafrika (engelska): http://www.anc.org.za/ancdocs/history/people/gandhi/vision.html
Om Gandhis inflytande på amerikanska
folkrörelser (engelska): http://www.mkgandhi.org/gandhi-his%20relevance/chap16.htm
Global historia om folkrörelser som bekämpar
rasism och social underordning: http://www.folkrorelser.nu/demokratins/kap8.html#paria
Kamp och konsensus?
Det finns också gott om kritik av Gandhi och den
indiska ickevåldsrörelsen. Kamp mot socialt
förtryck i ett klass- eller kastsamhälle blir
ibland underordnad behovet av konsensus i en gemensam kamp
mot en främmande makt. Men det spännande med
Gandhi är att han ibland lyckas gå bortom den
klassiska splittringen bland folkrörelser och verka
för både kamp och konsensus, både reform
och revolution.
Ellen Hørup om Gandhi. http://www.fred.dk/peace/gandhi.htm
Gandhi and the Politics of Nonviolence, Meneejeh Moradian
and David Whitehouse, en marxistisk kritik: http://www.isreview.org/issues/14/Gandhi.shtml#top
Stor artikelsamling om Gandhi: http://www.mkgandhi.org/articles/articleindex.htm
Vad kan indiska folkrörelser
lära oss idag?
Indiska folkrörelser har spelat en stor roll
för hela världens befrielse från kolonialt
förtryck och för kampen för miljön och
global rättvisa. Redan för 2.500 år sedan
växte jainismen och buddhismen fram som protest mot den
tidens maktfullkomliga elit och bristande respekt för
allt levande. 1885 startade världens första
antikoloniala organisation, Indiska national-kongressen. Det
blev inledningen till en långvarig och
fram-gångsrik befrielsekamp med Saltmarschen som en
höjdpunkt.
Till skillnad från flera andra länder där
befrielserörelser kommit tilll makten har
folkrörelserna i Indien fortsatt verka
sjävlständigt, inte sällan i opposition till
statsmakten och ofta med Gandhi som inspirationskälla.
Ur kvinnornas nykterhets-rörelse i Himalaya växte
trädkramarrörelsen fram 1973 med hjälp av den
tillit till sig själva kvinnorna skaffat sig när
de bekämpat männens spritmissbruk. 1988 bytte
folkrörelsen mot utbyggnad av Narmadafloden taktik.
Istället för att påverka politiker gick man
till direkt aktion och ockuperade de byar där man bodde
som skulle sättas under vatten. Till slut lyckades man
tvinga Världsbanken att ta tillbaka lån till
dammprojektet.
1993 demonstrerade 500.000 småbrukare i Karnataka i
Indien mot WTO och storföretagens krav på
rätt till patent på liv. Karnatakabönderna
och den indiska nationella folkrörelse-alliansen blev
sedan pådrivande i att bilda Peoples´ Global
Action against "Free" Trade and WTO, (PGA), 1998 med den
indiska betoningen på konfrontation med
ickevåld och civil olydnad som främsta medel i
kampen mot stor-företagen, WTO, Världsbanken och
IMF. PGA startade sedan globala aktionsdagar i hela
värl-den och bidrog till uppsvinget för den
globala rättviserörelsen. Arundhati Roy, Medha
Patkar och Vandana Shiva fortsätter vara
pådrivande i folkrörelsernas internationella
samarbete. En kamp där kraven på fred, miljö
och global rättvisa förenas.
Gandhian View, tidning om Gandhi och globala
rättviserörelsen idag som pdf-fil (norska):
http://www.norignis.org/gandhi/gandhian.pdf
Intervju med Arundhati Roy ur Ordfront: http://www.ordfront.se/article.asp?article_id=11789
Social Movements in India, Vinod Raina: http://www.alternatives.ca/article1040.html
People´s Global Action (spanska, engelska mm):
http://www.agp.org
WSF och Globala rättviserörelsens historia med
analys ur klassperspektiv och de indiska
folkrörelsernas roll (engelska): http://www.folkrorelser.nu/socialaforum/globaljustice&wsf.htm
Folkrörelser i tredje världen: http://www.folkrorelser.nu/system/3vfolk.htm
Kampen mot privatisering i hela världen: http://www.folkrorelser.nu/privatiseringar/historia.htm
Återta Gandhi
Det är dags att återta Gandhi. Den
systemkritik som Gandhi arbetade för innefattade inte
bara en befrielse från utländska
förtryckare. Den innebar också bredare
systemkritik och konstruktiva program för
förändring samt personlig utveckling. Idag finns
det risk för att Gandhi håller på att
förvandlas till ett verktyg för de som vill sprida
passivitet. Skyms hans uppmaning till konfrontation med
förtryckande system undan till fördel för ett
systemanpassat passivt motstånd? Vi som tagit
initiativ till Saltmarschjubiléet i Norden ser det
som viktigt att Gandhis uppmaning till mod och radikal kamp
mot förtryckande samhällssystem tas tillvara. Mot
en syn på Gandhi som en superhjälte som
kräver av alla oavsett situation att de avstår
från att försvara sig med våld vill vi
sätts in honom i sitt sociala och historiska
sammanhang. Gandhi själv var kritisk mot de som
använde tanken på ickevåld som en
ursäkt för att vara passiva.
Den nødvendige ulydigheten, Åsne Berre
Pedersen og Jørgen Johansen: http://www1.sv.no/oslo/org/ulydighet-1.htm
Gandhi - ledestjernen som sloknet?: http://www.nowar.no/transformator/docs/gandhi.html
Gandhi is dead. Long live Gandhi - The post-Gandhi
Gandhian movement in India (1998) http://www.transnational.org/forum/Nonviolence/2001/Weber_Gdead-live.html
Gandhi Today, Tord Björk (engelska): http://www.folkrorelser.nu/saltmarschen/NordicGandhi.htm#today
Global strategi
I Mumbai i Indien 2004 möttes folkrörelser
från hela världen när World Social Forum
för första gången hölls utanför
Brasilien. Det innebar en demokratisering av
folkrörelse-samarbetet och ett större
erkännande av mångfald. Mer än
någonsin tidigare öppnades WSF för nya
förtryckta grupper och utsattes för en kritisk
granskning både inifrån bland
organisatörerna själva och utifrån. Det har
gjort WSF betyd-ligt mer öppet och möjligt att
diskutera. Samtidigt organiserades Mumbai Resistance av
hundratals folkrörelser och partier som alternativ
för de som önskade en mer radikal kamp mot
imperialismen varav flera är utestängda från
WSF. Vasudhaiva Kutumbakam med rötter i Finland och
Indien ordnade dessutom ett alternativt möte för
dialog mellan folkrörelser och partier då partier
också är utestängda från WSF. Inte
minst folkrörelser inspirerade av Gandhi verkar
för samarbete mellan de olika grupperna och civil
olydnad i masskala.
Asia Social Forum 2003 i Hyderabad: http://www.folkrorelser.nu/socialaforum/ASF.htm
3 x Mumbai 2004 (engelska): http://www.folkrorelser.nu/saltmarschen/NordicGandhi.htm#mx3
Er en anden verden mulig? Per Warming om WSF 2004:
http://www.modkraft.dk/magasiner.php?op=vis&artid=169&mid=2
WSF: http://www.wsfindia.org
MR 2004: http://www.mumbairesistance.org
Vasudhaiva Kutumbakam om Mumbai 2004: http://www.demokratiafoorumi.fi/wsf.html
Danska tidskriftscentrets länksamling om WSF:
http://www.tidsskriftcentret.dk/index.php?id=319
Challenging Empires, antologi om WSF-processen utgiven av
indiskt förlaget Viveka Foundation: http://www.choike.org/nuevo_eng/informes/1557.html
Aspects of Indian Economy (engelska): The Economics and
Politics of the World Social Forum, Lessons for the Struggle
against 'Globalisation' http://www.rupe-india.org/35/contents.html
(finns också som tryckt häfte på svenska
som kan beställas från FiB/Kulturfront, www.fib.se)
Norden och Indien
Förbindelserna mellan folkrörelser i Indien och Norden
har funnits sedan början av 1900-talet och varit aktiva sedan
dess. Historien om denna påverkan och dagens situation berättas
och analyseras i en artikel på engelska av Tord Björk. http://www.folkrorelser.nu/saltmarschen/GandhiNordic.htm
1. 1917-1947 Folkbildning och
solidaritet
Nordiska folkrörelsekontakter med den indiska
befrielse-rörelsen började när den danska
missionären Esther Fæhring träffade Gandhi
1917. Det lade grunden för långvarigt
nordiskt-indiskt samarbete med att bidra till att bygga upp
ett nytt nationellt skolväsende som varvade praktik och
teori och satsade på landsbygdens och kvinnors behov.
Kontakterna ledde också till att Ellen Hørup
efter Saltmarschen 1930 startade den första
internationella solidaritetsrörelsen med Indien. Det
blev också den första organiserade nordiska
solidaritetsrörelsen för tredje världen.
Gandhi och Norden del I, Tord Björk (engelska):
http://www.folkrorelser.nu/saltmarschen/NordicGandhi.htm#17
Mahatma Gandhi and the Nordic countries, Holger Terp och
E.S. Reddy: http://www.fredsakademiet.dk/library/nordic/index.htm
Gandhi och Ellen Hörup: http://www.fred.dk/peace/hoerup5.htm
2. 1948 - 1969 Fred
Det kalla kriget mellan USA och Sovjet bröt ut
på allvar 1948 vilket skapade stora hinder för
folkrörelser i hela världen. I liten skala
startade Världsmedborgarna i Sverige 1949 inspirerade
inte minst av Gandhi. På 1960-talet blev
Världsmedborgar-aktivisterna ledande i kampen på
gatorna mot USA:s och Sovjets atomvapen och senare i
aktioner mot USA:s krig i Vietnam. I England startade stora
marscher mot atombomben och aktioner på 1950-talet
inspirerade av Gandhis ickevålds-strategi. De spreds
till Island och Danmark 1960, Sverige 1961 och Norge och
Finland 1963.
Gandhi och Norden del II, Tord Björk (engelska):
http://www.folkrorelser.nu/saltmarschen/NordicGandh.htm#48
Globala fredsrörelsens historia: http://www.folkrorelser.nu/demokratins/kap9.html#fr
3. 1970 - 1989
Miljö
Gandhis tankar om vikten av att göra motstånd
och gå till kon-frontation med ickevåldsliga
medel för ett samhälle grundat på
självtillit blev avgörande inspiration för
omskakande politiska strider i Norden. Gandhis filosofi
inspire-rade till ockupationer i Mardøla i Norge 1970
och Koijärvi i Finland 1979 som bägge ledde till
framväxten av en stark miljömedvetenhet. I Sverige
kom inspirationen från den indiska
trädkramarrörelsen. 1987 ockuperade svenska
trädkramarna skogen i Bohuslän för att stoppa
ett motorvägsbygge. 400 fälldes för civil
olydnad i den största politiska rättegången
i modern svensk historia efter aktionen. Bygget kunde inte
stoppas men på andra håll hindrades
vägbyggen.
Gandhi och Norden del III, Tord Björk (engelska):
http://www.folkrorelser.nu/saltmarschen/NordicGandhi.htm#70
Miljöaktioner i ett ekosofiskt,
ickevåldsperspektiv: http://w1.500.telia.com/~u50020716/miljoaktioner%20text.htm
4. 1990 - 2004 Global
demokrati
1990 var den indiska kritiken mot den rådande
västerländska utvecklingsmodellen viktig för
nordiska miljö- och solidaritets-organisationer som
kritiserade storföretagens ökade inflytande
över FN och global politik. Indiska folkrörelser
var pådrivande bakom Peoples´ Global Action
vilket bidrog till bildandet av Nordic Anti-Capitalist
Network som bygger på PGA:s principer. Ett
långvarigt samarbete mellan folkrörelser i Indien
och Finland har lett till bildandet av Vasudhaiva Kutumbakam
- Demokratiforum som verkar för global rätt-visa
och demokrati samt samverkan mellan miljö-, arbetar-,
solidaritets- och andra rörelser samt partier. Indiska
folkrörelser fortsätter samarbeta och
påverka folkrörelser i Norden.
Gandhi och Norden del IV, Tord Björk (engelska):
http://www.folkrorelser.nu/saltmarschen/NordicGandhi.htm#90
Nordic Anti-Capitalist Network: http://www.ulydighed.dk/nordisk/index.htm,
http://www.motkraft.net/tema/pga/
Vasudhaiva Kutumbakam: http://www.demokratiafoorumi.fi
Fler länkar:
Gandhian Institute Bombay Sarvodayan Mandal: http://www.mkgandhi.org/index.htm
Mahatma Gandhi Foundation - India: http://web.mahatma.org.in/index.jsp
Gandhibiografi med bilder: http://www.mahatmagandhiji.com/bio.html
Kritik av Gandhis efterföljare: Gandhi after Gandhi
after Gandhi, Ashis Nandy: http://www.littlemag.com/nandy.htm
Bibliografi över dansk, norsk och svensk litteratur
av och om Gandhi: http://www.transnational.org/forum/Nonviolence/NordiskGandhiBibliotek/GandhiBibliotek_index.html
Folkrörelsernas globala historia, Demokratin
bärare, Jan Wiklund: http://www.folkrorelser.nu/demokratins-barare.html
Tidskriften Sydasien: http://www.sydasien.se
Motsättningar och våld i Indien, Upplysningens
nederlag: http://www.kommentar.org/arkiv/Kommentar_1990/Kommentar_90_6/Indien_motsattningar(2).html
Ordlista för det politiska Indien/Vasudhaiva
Kutumbakam Glossary of Political India: http://www.babels.org/lexicons/IMG/html/Lokayan_1_.glossaire.html
Om saltet och dess betydelse i världshistorien
där även Saltmarschen ingår: http://www.shenet.se/ravaror/salthi.html
Om vandringslustens betydelse i historien: http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_6008196.asp
Charlie Chaplin i Mahatma Gandhis garn: http://www.sydasien.m.se/chaplin.html
Mer Gandhilänkar: http://www.folkrorelser.nu/saltmarschen/gandhiextra.htm
Not: Idén om att ordna ett saltmarschjubileum tillkom på ett
nordiskt arbetsläger på Solovetsk sommaren 2004.
|