Delta!
Saltmarschen
Ickevåld
Självtillit
Antirasism
Kamp och konsensus?
Vad kan indiska folkrörelser
lära oss idag?
Återta Gandhi
Global strategi
Norden och Indien:
1. 1917 - 1947 Folkbildning
och solidaritet
2. 1948 - 1969 Fred
3. 1970 - 1989 Miljö
4. 1990 - 2005 Global demokrati
Fler länkar
|
De gik mod havet for at samle salt
Manifest fra Saltmarchkomiteen 2005
I En modstandsbevægelse vokser
frem
Det er nu 75 år siden Gandhi gik mod havet og blev fulgt af flere
og flere. Imperiet beskattede saltet og afskar de fattige fra at udvinde
det. De gik mod havet for at samle saltet op. Og dette salt opløste
til sidst imperiet.
Endnu går de gennem verden. En modstandsbevægelse vokser
frem, mere og mere global i sin form. Uden den ville temaer som global
ulighed, miljøødelæggelse og kapitalens underminering
af livsvilkårene aldrig være så levende som de er i
dag.
Modstandsbevægelsen har sat fokus på et verdenshistorisk
system, unikt i sit omfang og i sin magt. En civilisation der er unik,
både i sin ulighed og sit ressourceforbrug, og i sin viden og sin
bevidsthed herom.
Skellet i verden er i dag så dybt, at det kan betegnes som ‘global
apartheid’. Den repressive adskillelse og begrænsning i befolkningsflertallets
adgang til livsvigtige ressourcer, som det historiske apartheidsystem
afprøvede, er i dag løftet op på globalt niveau.
II At underminere magten
Nedbrydningen af ‘offentlige goder’ og privatiseringen af
dispositionsretten over væsentlige ressourcer er tiltaget gennem
de seneste årtier, både i de rige og i de fattige lande.
Den oppositionelle bevægelse i dag er en international bevægelse
rettet mod internationale politiske og økonomiske strukturer.
Det er et sammenstød af modsatrettede internationalismer eller
globaliseringsprojekter. Opgaven for den oppositionelle bevægelse
er at underminere den nuværende ordens legitimitet og magt. Det
er vejen til havet, det er saltmarchen i dag.
I Gandhis ikke-voldelige konfrontation med magten afsløres magtens
vold, som i en fortløbende proces underminerer sig selv. Den omfattende
magtanvendelse bidrager til magtens egen tiltagende demoralisering.
Når modstanden anfægter den bestående orden på en
sådan måde, at der skabes indre uro og opbrud, vil der blive
reageret med forsøg på at kriminalisere den. Det var også tilfældet
under Gandhis konfrontation med magten: stokkeslag og fængslinger.
Men i dag er kriminaliseringen af social protest blevet både væsentligt
skærpet og internationaliseret.
III Fra socialstat til sikkerhedsstat
Terrorlovgivningen og ‘krigen mod terror’ er den foreløbige
slutsten i en proces, der har stået på i adskillige år.
I stigende grad viger den social-liberale stat for sikkerhedsstaten,
og illustrerer hermed også enhver reformpolitiks skrøbelighed.
Sociale og politiske løsninger er blevet trængt i
baggrunden af modeller, der mere hviler på magtanvendelse,
kriminalisering, øget strafudmåling, udvidede politimæssige
beføjelser og indskrænkninger i borgernes beskyttelse
i forhold til staternes sikkerhedspolitiske interesser.
Den social-liberale reformmodel viger for åbenlys tvang og
magtanvendelse, og i sidste ende for militær magt, for krig
og besættelse. Den danske stat er i dag deltager i krigens ‘villige
koalition’, og flere krige er der udsigt til. Gennem omfattende
våbeneksport er den svenske stat ligeledes stærkt integreret
i krigens umættelige marked.
I disse år er bevægelser fra besatte områder,
fra forfulgte mindretal, fra samfund præget af afgrundsdyb
ulighed og statslig vilkårlighed blevet stemplet som terroristiske.
I dag ville Gandhis konfrontative strategi uden tvivl falde inden
for en sådan definition.
I sidste ende er terrorlovgivning og den såkaldte ‘krig
mod terror’ rettet mod den folkelige modstand mod en global økonomisk
politik, der i så mange lande i verden betyder øget
marginalisering, voksende uro og modstand. Terrorlovgivningen og ‘krigen
mod terror’ er den disciplineringsform, som understøtter
den tvungne markedsliberalisering, der i dag er kapitalens globale økonomiske
dagsorden.
Også i den internationale bistandspolitik vinder dette sikkerhedspolitiske
hensyn over politiske og sociale løsningsmodeller. I en
bevægelse bort fra en hidtidig humanitær ideologi er
den internationale bistandspolitik nu i mindre grad rettet mod
en bekæmpelse af fattigdom, end mod en bekæmpelse af
de fattiges oprør. De fattiges potentiale som terrortrussel
er rykket i forgrunden.
IV Overlevelsens mirakel
Svaret på samfundenes nuværende udviklingsform er ikke
en regression til et påstået fundamentalt værdisæt,
men en radikal humanisering af de globale økonomiske processer,
hvor de udstødte og marginaliserede, individer og kulturer,
integreres i en demokratiseret og økologisk bæredygtig
verdenssamfund.
For den globale modstandsbevægelse er historiens subjekt
dem, der søger at overleve historien, som den møder
dem, som den rammer dem. Det er mennesker, som tilsyneladende er
historiens objekt, knust af magten, gjort hjemløs af den,
gjort tavs af den, fordrevet af den, retsløs, forvirret,
fortvivlet af den - i evig kamp for at holde sammen på hverdagen
og på livet. Det er småbønder, der endnu klynger
sig til jorden, det er de jordløse og de fordrevne, der
i millioner strømmer til slumbyerne, til elendighedens metropoler – hvor
overlevelse er et dagligt, uforklarlig mirakel. Her er magtens
modbillede. Her er den kapitalistiske akkumulationstvangs modpol:
at være berøvet alt.
Endnu er de omvæltninger, som den nyliberalistiske politiks
globale ekspropriationer medfører, ikke slået fuldt
ud igennem som global politisk realitet. Uroen og uordenen er endnu
af mere lokal karakter.
I lokale uroligheder og krige, ofte defineret gennem etnisk og
religiøs identitet, er ofrene for de globale vilkår
selv de første ofre. Endnu rettes destruktiviteten i de
globale vilkår indad. Men denne uorden vil gribe mere og
mere om sig og vil true det nuværende globale regime.
V En kamp for livet og for jorden
I desintegrationen, marginaliseringen og udelukkelsen af uhyre
befolkningsgrupper i verden skabes grobunden for nye stemmer. I
et virvar af spørgsmål og svar lyder stemmerne, en
kakofoni af religiøs vækkelse og fundamentalisme,
af jordbesættelser og djævleuddrivelse, af orkestre
og organisationer, af opstand og opgivenhed, af magi og migration,
af kriminalitet og karneval, af misbrug og misere, af salsa og
saltmarch.
Det er en hær, bevæbnet kun med livet, det korte liv,
svævende mellem dagen og vejen, mellem livet og døden,
altid i bevægelse, nærmere og nærmere og skjult
igen, en hær, der er forvirrende for magten, besværlig
for magten, uforståelig for den, tyngende for den, omkostningskrævende
for den.
Modstanden har intet centrum, ingen ledende instans, intet ensartet
organisationsprincip. Der er i stedet forskellen, mangfoldigheden,
der afspejler de utallige positioner, hvorfra magten anfægtes
på lokalt, nationalt, regionalt og globalt niveau.
Det er en kamp om jorden, om vandet, om luften, om havene, en kamp
for livet og for jorden mod kapitalens ekspropriation af livet
og jorden.
Her vil magten lære sin sårbarhed at kende. Her vil
modstanden lære magtens sårbarhed at kende, men også sin
egen, i en hidtil uset og uforudsigelig global læreproces.
Saltet samles, havets salt og jordens salt, saltmarchen finder
vej.
Erik Stinus, forfatter, København
Jan Øberg, Transnationella stiftelsen för freds- och
framtidsforskning, Lund
Louise Pettersson, Folkrörelsestudiegruppen, Kristiansstad
Manne Gerell, människorättsaktivist, International Solidarity
Movement Malmö
Patrick Mac Manus, Foreningen Oprør, København
Per Warming, trubadur, København
Ruth Sillemann, Lakshmi Ashrams Venner, København
Sara Mathai Stinus, Kunstnere for Fred, København
Stig Broqvist, miljöaktivist och välfärdskramare,
Hälsingborg
Tord Björk, Miljöförbundet Jordens Vänner,
Kristiansstad
PAGE
|