De gick mot havet för att samla salt
Manifest från Saltmarschkommittén 2005
En motståndsrörelse växer fram
Det är nu 75 år sedan Gandhi började gå mot havet
för att samla salt. På vägen följdes han av fler
och fler människor. Det brittiska imperiet hade lagt skatt på saltet
och förhindrade de fattiga att fortsätta utvinna det. Gandhi
och hans anhängare trotsade förbudet och gick mot havet för
att samla upp saltet. Detta salt blev början till slutet för
det brittiska imperiet.
Ä
n idag går den nya saltmarschens anhängare genom världen.
En motståndsrörelse växer fram, mer och mer global till
sin form: Utan den skulle teman som global rättvisa, miljöförstöring
och det globala kapitalets underminering av våra livsvillkor inte
vara så levande som de är idag.
Motståndsrörelsen ifrågasätter ett världsystem
som är historiskt unikt såväl i sitt omfång och sin
makt. En civilisation som är unik både i sin ojämlikhet
och sin resursförbrukning, men också i sin kunskap och medvetenhet
om detta.
Klyftorna i världen är idag så djupa att de kan betraktas
som global apartheid. Det förtryck och den begränsning av tillgången
till livsviktiga resurser för flertalet av befolkningen som apartheidsystemet
innebar är idag upplyft på ett globalt plan.
Att underminera
makten
Privatiseringar och nedskärningar av gemensamma tillgångar och
resurser är något som har tilltagit de senaste årtiondena
både i rika och fattiga länder. Den oppositionella rörelsen är
idag en internationell rörelse riktad mot internationella ekonomiska
strukturer. Men det är också på varje plats en lokal rörelse
med välfärdskramare och trädkramare i många länder.
Uppgiften för den internationella rörelsen är att underminera
den nuvarande ordningens legitimitet och makt. Det är vägen till
havet; det är saltmarschen idag.
I Gandhis icke-våldsliga konfrontation med makten avslöjas maktens
våld, som i en fortlöpande process underminerar sig själv.
Det omfattande maktutövandet bidrar till maktens egen tilltagande
demoralisering.
När motståndet påverkar den bestående ordningen
på ett sådant sätt att det skapas inre oro kommer reaktionerna
med försök att kriminalisera det. Så var också fallet
under Gandhis konfrontation med makten: batongslag och fängslanden.
Men idag har kriminaliseringen av sociala protester både till stor
del sk ärpts och internationaliserats.
Från välfärdsstat till säkerhetstat
Terroristlagarna och ”kriget mot terrorn” är den nuvarande
slutpunkten i en process som har pågått i åtskilliga år.
I stigande grad viker de socialdemoktratiska eller social-liberala välfärdssamhällena
för den nyliberala säkerhetsstaten och illustrerar därmed
den förda reformpolitikens sårbarhet.
Sociala och politiska lösningar har trängts i bakgrunden till
förmån för modeller som bygger på maktutövning,
kriminalisering, ökat utmätande av straff, utvidgande av polisens
befogenheter och inskränkningar i medborgarnas skydd gentemot staternas
säkerhetspolitiska intressen.
Den social-liberala reformmodellen ger vika för öppet tvång
och maktanvändning och i sista hand för militär makt, för
krig och ockupation. Danmark är idag ett land som villigt deltar i
en krigskoalition med utsikt till fler krig. Sverige är genom sin
omfattande vapenexport starkt integrerat i krigens omättliga marknad.
I dessa tider har motståndsrörelser från ockuperade områden,
av förföljda minoriteter och från samhällen präglade
av avgrundsdjupa orättvisor och statligt godtycke stämplats som
terroristiska. I dagens läge skulle Gandhis konfrontativa strategi
utan tvivel hamna innanf ör en sådan definition.
Detta innebär att terrroristlagarna och det så kallade ”kriget
mot terrorn” är ett krig som till slut också riktar sig
mot det folkliga motståndet mot en global ekonomisk politik som i
så många länder i världen betyder ökad marginalisering,
växande oro och motstånd. Terroristlagarna och ”kriget
mot terrorn” är den disciplineringsform, som understödjer
den påtvingade marknadsliberalisering som idag är kapitalismens
globala ekonomiska ordning.
Också i den internationella biståndspolitiken vinner de säkerhetspolitiska
hänsynen över politiska och sociala lösningsmodeller. I
en rörelse bort ifrån en tidigare humanitär ideologi är
den internationella biståndspolitiken nu i mindre grad inriktad på fattigdomsbekämpning
och i högre grad på bekämpning av de fattigas uppror. De
fattigas potential som terroristhot har ryckt i f örgrunden.
Överlevandets
mirakel
Lösningen för samhället idag är inte en återgång
till gamla föreställningar om grundläggande värden.
I stället behövs en radikal humanisering av de globala ekonomiska
processer där utstötta och marginaliserade individer och kulturer
integreras i ett demokratiskt och ekologiskt hållbart världssamhälle.
Den globala motståndsrörelsen består av människor
som till synes krossats av makten, gjorts hemlösa, tystats och fördrivits,
rättslösa, förvirrade och förtvivlade , i kamp för
att h ålla ihop vardagen och livet.
Det är småbönder som ännu klänger sig fast vid
jorden. Det är de jordlösa och fördrivna som i miljoner
strömmar till slumstäderna, till eländets metropoler,
där överlevandet är
ett dagligt mirakel. Här finns maktens motpol. Här är
det kapitalistiska ackumulationstvångets
avigsida, att vara ber övad allt.
Ä
nnu har de omvälvningar som medföljer den nyliberala politikens
globala tvångsinlösningar ännu inte fullt ut slagit igenom
i verkligheten. Oron och oordningen är ännu mest av lokal karaktär.
I de lokala oroligheter och krig som ofta definieras som etniska och
religiösa är de första offren även offer för
globala villkor. Men denna oordning riskerar att gripa mer och mer
omkring sig och
hota
den nuvarande globala regimen.
En kamp för livet och för jorden
I desintegrationen, marginaliseringen och utstötningen av enorma befolkningsgrupper
i världen skapas grogrund för nya röster. I ett virrvarr
av frågor och svar ljuder dessa röster, en kakafoni av religiös
väckelse och fundamentalism, av jordockupation och djävulsutdrivning,
av orkestrar och organisationer, av uppståndelse och uppgivenhet,
av magi och migration, av kriminalitet och karneval, av missbruk och misär,
av salsa och saltmarsch.
Det är en här, endast beväpnad med livet, människans
korta liv, ett motstånd som inte alltid syns men alltid är i
rörelse. En styrka som är förvirrande för makten och
besvärlig för makten, oförståelig, tyngande och omkostningskrävande
f ör den.
Motståndet har inget centrum, ingen ledande instans, ingen entydig
organisationsprincip. Det är i stället dess skillnader och dess
mångfaldighet som avspeglas i de otaliga positioner varifrån
makten utmanas p å lokal, nationell, regional och global nivå.
Det är en kamp om jorden, om vattnet och om luften. En kamp för
livet och f ör jorden mot kapitalets expropiering av jord och liv.
Här kommer makten att lära känna sin sårbarhet. Här
kommer motståndet att lära känna maktens sårbarhet
men också sin egen, i en hittintills osedd och oförutsägbar
global l äroprocess.
Saltet samlas upp, havet salt och jordens salt. Saltmarschen
finner sin väg.
Erik Stinus, författare, Köpenhamn
Jan Øberg, Transnationella stiftelsen för freds- och framtidsforskning,
Lund
Louise Pettersson, Folkrörelsestudiegruppen, Kristianstad
Manne Gerell, människorättsaktivist, International Solidarity
Movement Malmö
Patrick Mac Manus, Foreningen Oprør, Köpenhamn
Per Warming, trubadur, Köpenhamn
Ruth Sillemann, Lakshmi Ashrams Venner, Köpenhamn
Sara Mathai Stinus, Kunstnere for Fred, Köpenhamn
Stig Broqvist, miljöaktivist och välfärdskramare, Helsingborg
Tord Björk, Miljöförbundet Jordens Vänner, Kristianstad
|