Utställningen Baltutlämningen
Utställningen
Läraruppropet
Öppet brev till Mats Deland och Sveriges historiker
Öppet brev till Ryska ambassaden
|
Balter och förintelsen |
||
Så säger statens utställning:
"I dagens självständiga republiker pågår en debatt som handlar om vilken roll de egna SS-förbanden spelade i utrotningen av judar i Baltikum. Ganska tidigt under den tyska ockupationen hade Estland blivit förklarat "judefritt", samtidigt som utrotandet av judar i Lettland och Litauen fortgick fram till krigets sista dagar. Dessa övergrepp förövades oftast av de tyska SS-trupperna och det är idag fortfarande inte klarlagt i vilken utsträckning de baltiska SS-förbanden deltog i dessa övergrepp. Klart är att ett lettiskt SS-förband deltog i mord på judar 1941. I synnerhet i Lettland har denna debatt pågått ett antal år.
Skalla man hylla de estniska och lettiska krigsveteraner som idag
fortfarande lever för att de stred för sitthemlands frihet
mot Stalins Ryssland? Eller ska man i dagens historieskrivning
Både militära och civila flyktingar tas upp.
"Omkring 2700 tyska och 167 baltiska militärer flydde vid denna tid till Sverige. Även ett stort antal civila baltiska flyktingar flydde till Sverige under krigsslutet, för deras del var utlämning aldrig aktuell från svenskt håll." Utställningens skärm 7 Ingenting om civila balters deltagande i judeutrotningen nämns i utställningen. Förintelsen i utställningen
Skärm 4 Vakttorn ger också en association till koncentrationsläger. Vakttorn i Kristianstad Den enda folkgrupp utöver judar som nämns som civila offer i utställningen är balter som utsätts för sovjetisk terror både i början och slutet av kriget. "Sovjetisk terror mot Men judarna intar en särställning i kraft av att de utsattes för utrotningsförsök och det stora antalet drabbade: "Baltikum införlivades Judeutrotningen intar alltså en central plats i utställningens uppläggning. Tyska arméns folkmordspolitik som riktades mot ryssar, vitryssar och andra sovjetiska folk där man beräknade att döda 30 miljoner människor och lyckades döda omkring 20 miljoner civila offer är överhuvudtaget inte medtaget. Detta trots att massmorden utfördes av den armé som de tyska och baltiska soldatflyktingarna kom ifrån. Genom att reducera frågan till judeutrotning blir det lättare att undvika frågor om det fanns oro i Sovjetunionen för vad tyska soldater tillsammans med baltiska soldater kunde göra om de fick chansen till ett angrepp. Utställningen använder sig av förintelsen som ett fokus för att väcka känslor. Judarna drabbades av kriget, det gjorde balterna också. Det blir därför extra viktigt att granska vad utställningen säger om balters deltagande i judeutrotningen. Omoraliskt bruk av offerbilder
Under den första visningen av Baltutlämningen i Kristianstad dominerade stora bilder av förintelseoffer och angav tonen för hela utställningen. Utnyttjandet av förintelsen för att väcka känslor fick på detta sätt ett extra kraftigt uttryck. Detta bruk av illustrationer av förintelseoffer på ett sätt som bildmässigt likställer offer för den svenska interneringen och utlämningen av soldater från den armé som deltog i judeutrotningen har fått kritik i Miljömagasinet och Kristianstadsbladet. I Stockholm har de stora bilderna av förintelseoffer inte längre använts. De har tagits bort utan att denna ändring har förklarats eller öppet blivit erkänd. Förintelsen som fokus för att väcka känslor med bild och text kvarstår dock på utställningens skärmar.
|
Utställningens första rum som den visades i Kristianstad Så säger utställarnas fördjupningsmaterial:
"Vi vet genom modern historisk forskning att estniska, lettiska och litauiska förband var inblandade på alla nivåer både i Förintelsen av judar, liksom i massmorden på kommunister, krigsfångar, romer och andra. De hjälpte till att spärra av de områden som offren leddes genom, de deltog i jakten genom gatorna och skogarna och de lät sig lånas till exekutionsplutonerna."
Mats Deland på Forum för levande historias hemsida hela artikeln: Fanns det krigsförbrytare bland balterna? Ovanstående text med ett helt annan bild av verkligheten än utställningens publicerades på hemsidan 21 mars två dagar efter att utställningen öppnade i Stockholm. I Baltutlämningens skuggaTill utställningen har också boken "I Baltutlämningens skugga" producerats av Föreningen Gamla Christianstad. Alla utställarna refererar till den som sitt fördjupningsmaterial.
Här tas frågan om balter och judeutrotning upp på något mer än en sida av Kristian Gerner. Boken inleder temat med en svensk anknytning: "Det svenska projektet 'levande historia' presenterades även i Ryssland och de baltiska staterna. I Estland, Lettland och Litauen inrättades parallellt med detta särskilda kommissioner för att granska esters, letters och litauers förhållningssätt under de sovjetiska och tyska ockupationerna 1940-1941 respektive 1941-1944. Enskilda esters, letters och litauers roll i förintelsen av judar kom också blickpunkten. Det nya intresset för Förintelsen i Sverige och uppmärksamheten på esters, letters och litauers beteende gentemot judar under den tyska ockupationen placerar historien om interneringslägret i Rinkaby i ett nytt perspektiv. Var de balter som slogs i tysk tjänst medskyldiga till förintelsen av Europas judar? Vissa lettiska historiker hävdar att det var tyskarna som i stort sett ensamma stod för utrotningen och att det var den tyska propagandan som avsiktilgit utmålade letterna - och esterna och litauerna - som villiga judemördare. Avsikten skulle ha varit att få grymheten mot judarna att framstå som ett uttryck för primitiva östeuropéers beteende med tyskarna i en närmast återhållande roll. Den ledande lettiske experten på området, Andrew Ezegailsis, framhåller att en lettisk avdelning under den tyske generlaen Stahlecker, Arajs-kommandot (dess ledare hette Viktor Arajs) mördade omkring trettio tusen judar. Många av judarna miste livet den 30 novemeber och 8 decemeber 1941 i Rumula utanför Riga. Den svenske journalisten Ingvar Lundin har med stöd i samtida rapporter och vittnesmål givit en detaljerad och nyanserad bild av judemorden i de baltiska staterna under den tyska ockupationen. Det framstår klart att det var ockupationsmakten som organiserade massakrerna. Det är lika klart att enskilda ester, letter och litauer deltog villigt och aktivt i morden. Det är relevant för historien om lägret i Rinkaby och de där internerade vad Lundin skriver om de letter som som slogs i de tyska Waffen SS-förbanden. De kämpade för Hitler. Men tillägger Lundin: 'Det är nu en historieskrivning som inte godkänns i Lettland. Det lettiska soldaterna i Waffen SS betraktas som hjältar, som kämpade för ett fritt Lettland.' Lundin lägger till att dagen för den lettiska Waffen SS-legionens tillkomst den 16 mars 1943 år 1998 högtidlighölls med manifestationer vid Frihetsmonumentet i Riga. Denna manifestation har därefter ägt rum varje år, senast den 16 mars 2004. Niklavs Lapukins i Upsala Nya Tidning kritiserade Lundin för bristande balans. Lapukins argument var: 'Bland legionärerna fanns det alla sorter. Även krigsförbrytare sökte sig dit för att om möjligt sopa igen spåren. Finns de i livet måste de svara för sina ogärningar. Men att den överväldigande majoriteten av legionärer inte var krigsförbrytare är en ståndpunkt som knappast någon seriös bedömare idag bestrider. Av de 166 internerade balterna var 126 ur den lettiska SS-legionen. Fanns det judemördare, krigsförbrytare bland dem? Den frågan låter sig intge besvaras. Lundins och Lapukins' skilda skilda sätt att beskriva de lettiska Waffen SS-soldaternas roll kan betecknas som ett perspektiv utifrån, och ett perspektiv inifrån som distansering respektive identifiering. Båda är svenska medborgare, men Lapukins är som namnet anger lett, och det är uppenbart att han identifierar sig även som lett och inte bara som svensk. Lika smärtsamt som minnet av avvisandet av judiska flyktingar år 1939 är för många svenskar, är minnet av deltagande i Waffen-SS för många letter. Historiemedvetandet har att göra med berättelser och identifikation. När man som individ identifierar sig med en grupp - svenskar respektive letter i detta fall - vill man kunna känna respekt för denna grupps historia. Antingen kan man erkänna och skriva om illdåd som begåtts i den egna statens namn, eller också kan man förtiga sådant, eller till och med förneka det. Av Europas folk är det bara tyskarna som kollektivt har gjort upp med sin historia, och det var något de tvingades till av de allierade segermakterna. Särskilt USA och Storbritannien genomförde avnazifiering i sina ockupationszoner. Tyska historiker präglade en särskild term, Vergangeheitsbewältigung, för strävand att erkänna illdåd begågna i nationens namn och att granska historien kritiskt. Termen kan översättas med att 'göra upp med det förflutna'. Det svenska projektet 'levande historia', som numera är myndigheten Forum för levande historia, handlar i första hand om att kritiskt granska den mörka delen av historien. det är en svensk motsvarighet till Vergangenheitsbewältigung. Historien om Rinkabylägret är en tragedi Lägret i Rinkaby tillhör både den svenska och den baltiska, och ävben den tyska historien. Den historiska utställningen om lägret och om utlämnandet av interner därifrån till Sovjetunionen är en uppmaning trill en kritisk granskning av historienför både svenskar, ester, letter, litauer och tyskar samt ryssar. Rinkabylägrets historia måste sättas in i den stora berättelsen om andra världskriget och de två totalitära staterna Nazityskland och Sovjetunionen. Denna berättelse har både förövare och offer. Men den hanldar om människor som var både förövare och offer. Historien om andra världskriget kan inte reduceras till en rättsprocess. Den måste gestaltas som tragedi."
Hur gör man människor till mördarmaskiner?
Med denna rubrik inleder Mats Deland en recension av Christopher Browning bok The Origins of the Final Solution om förintelsen i Aftonbladet. Recensionen och boken tillhör inte det material som utställarna hänvisat till som fördjupningsmaterial. Deland tar upp den nya generationen av främst tyska historiker till vilka han också räknar Browning. "Under det senaste decenniet har dessa historiker inta bara gjort upp med fixeringen vid Hitler och försöken att lägga hela skulden för brotten antingen hos SS-apparaten och redan dömda förbrytare, eller som hos Hannah Arendt och Zygmunt Baumann, ett anonymt mordmaskineri, utan även med myten om den "rena" reguljära krigsmakten och den opolitiska poliskåren, samt lögnerna om överfallet på Sovjetunionen som ett preventivt försvarskrig." "Massakrerna skedde inte bakom Wehrmachts rygg; åtskilliga Wehrmachtförband deltog i Förintelsen. Men framförallt möjliggjordes massakrerna av av de avrättningsorder som den reguljära krigsmaktens överkommando utfärdat innan anfallet inleddes. Ordern att skjuta alla politiska kommissarier växte samman med den bergfasta övertygelsen hos många officerare att bolsjevismen var ett judiskt påfund. Därifrån var det inte långt att mörda alla judiska män, och därefter - det handlade om ett par månaders tvekan - även kvinnor och barn. Följaktligen var de först när anitsemitismen förenades med antikommunismen, den minst uppmärksammade av 1900-talets massmördarideologier, som avgrunden verkligen öppnades." "Till detta kommer imperialismen. Både Himmler och Göring konstaterade innan man anföll Sovjetunionen att kriget inte kunde vinnas utan massmord på civila. Den militära styrkan som krävdes var så enorm att den inte kunde livnäras på annat sätt än genom att ta maten ur munnen på tiotals miljoner människor. Himmler och Göring räknade kallt med 30 miljoner ihjälhungrade. De finska och tyska arméerna avstod från att inta Leningrad därför att de hellre lät civilbefolkningen hungra ihjäl. Flyende, dödshungrande civila sköts framför fronten. Och när det var brist på mat var det i ett antisemitisktg samhälle gvitevis judarna som skulle offras först. Då kunde man lika gärna mörda dem istället."
|
Så säger kritikers syn på fakta:Antikommunismen hade fört till högerdiktaturer eller autoritära regimer i hela Baltikum under 1920- och 1930-talet. Kampen mot judebolsjevismen var ett centralt tema. Det var ett uttryck för sammanblandning av berättigad oro för en diktatorisk stormaktsgranne, rysskräck, motstånd mot kommunism och judehat. I Lettland sattes socialdemokrater och kommunister i koncentrationsläger.
Judeutrotningen ingick i Tysklands krigsstrategi mot Sovjetunionen där antikommunism sammanblandades med judehat. I Baltikum passade detta med den utbredda kampen mot judebolsjevismen som byggde på det riktiga påståendet att några eller flera ledande kommunister varit judar. Judarna i Baltikum drabbades också extra hårt av Stalins deportationer till tvångsarbetslägren i Gulag då det rätt eller fel ansågs att många judar tillhörde "kapitalistklassen". Detta blev märkligt nog räddningen för många som fick en bättre chans att överleva tack vare deportationerna. De flesta baltiska judar som överlevt förintelsen gjorde det i Stalins tvångsarbetsläger som många senare kunde återvända från. Balternas delaktighet i förintelsen uppmärksammades också av Simon Wiesental och andra som försökte avslöja de baltiska krigsförbrytare som flytt till Sverige och få dem utlämnade till domstol. Sverige vägrade dock att lämna ut anklagade krigsförbrytare till något land överhuvudtaget med undantag av en person som utlämnades till Norge 1948.
Källor: Ingvar Lundin, Baltikums judar: Fördrivna, förföljda, förintade, Mölndal, Warne förlag 2000 Anders Bojs och Leif Mårtensson, red., I Baltutlämningens skugga: Internering och utlämning av tyska militärflyktingar via lägren i Rinkaby och Gälltofta 1945 - 1946, Kristianstad: Föreningen Gamla Christianstad, 2004 Christopher Browning, The Origins of the Final Solution - The Evolution of nazi Jewish policy, September 1939 - March 1942, University of Nebraska Press/Yad Vashem 2004
Ingvar Lundin har gjort omfattande undersökningar av de judiska balternas öde. Förutom i boken angiven ovan finns hans material också tillgängligt i två artiklar som publicerats i nyhetsbrev utgivet av Svenska Kommittén mot antisemitism. Här nedan hittar du länkar och citat ur artiklarna. ”Idag kan jag rapportera att vårt mål att lösa judefrågan i Litauen har uppnåtts”
Ingvar Lundin Baltikum
och minnet av Förintelsen "För att söka förstå Förintelsen,
vidden av katastrofen, förstå varför så många
balter blev angivare medlöpare, nazistpoliser , gettovakter
och också mördare går det inte att starta berättandet
med krigsutbrottet l939. "... pinsamt var det att lyssna till den litauiska premiärministern
Andrius Kubilius när han på Förintelsekonferensen
i Stockholm 2000 äntrade talarstolen och deklarerade att hans
hemland alltid varit befriat från antisemitism. Ett hårresande
osant påstående. Kubilius gjorde avbön när
han var på hemmaplan igen och erkände att han varit felinformerad.
Det är inte meningsfullt att skjuta på sittande fågel,
vi lämnar Kubilius därhän. Men han illustrerar tydligt
hur det står till med historiekunskaperna bland hemvändande
exilbalter och alla andra som ger sig in i politiken där ju
onekligen uppgörelsen med det förflutna hör hemma.
"Ingen rättegång mot misstänkta krigsförbrytare
för delaktighet i Förintelsen har slutförts i de baltiska
länderna. De uteblivna krigsförbrytarrättegångarna
välkomnas i stora kretsar i de baltiska länderna. Inga
vittnen behöver höras, ingen kan skuldbeläggas. Till
och med Rigajudarnas ordförande Grigorij Krupnikov som tidigare
envetet hävdat att misstänkta krigsförbrytare måste
ställas inför rätta menar idag att det kanske var
bäst som skedde. Han fruktar att en rättegång skulle
ha släppt loss antisemitiska krafter. Ingvar Lundin
|